Eén van de belangrijkste redenen waarom copywriting voor een website anders is, is dat degenen die gaan lezen anders denken.
Vaker wel dan niet worden de meeste webpagina’s gevonden via een zoekmachine. Dit is heel belangrijk, want het betekent dat de persoon die jouw site leest op zoek is geweest naar jou of iemand zoals jij. Dat geeft hen dus de controle. Dit komt omdat ze gericht zijn op het vinden van een bepaald product, dienst of stuk informatie.
Dus wie je site voor het eerst bezoekt en hem via een zoekmachine heeft gevonden, zal een paar vragen in zijn hoofd hebben.
“Ben ik op de juiste plaats?” en “Zal ik op deze pagina of site vinden wat ik zoek?”. Ten slotte vragen ze zich af “Voel ik me in staat om de taak op dit moment uit te voeren?”.
Wat dus van vitaal belang is, is dat je deze vragen beantwoordt in zowel je kop als je eventuele subkoppen. Die moet onmiddellijk een reactie van deze eerste bezoeker oproepen.
Om dit mogelijk te maken moet je tekst antwoorden geven, zodat de bezoeker precies weet wat hij zoekt.
Belangrijk bij het schrijven van teksten voor het internet is dat je bezoekers geruststelt dat ze op de juiste plaats zijn, en dat ze verder moeten lezen.
Bezoekers zijn belangrijk voor je
Als je niet plant, dan zul je waarschijnlijk falen in je streven om goede webteksten te maken. Als je je doelen wilt bereiken, is het belangrijk om alle feiten te verzamelen.
Ten eerste moet je anticiperen op de vragen van de gebruikers van je sites. Normaal gesproken zijn er vier vragen die een gebruiker zal hebben die beantwoord moeten worden.
- Wat doe ik hier?
- Hoe doe ik het?
- Wat heb ik eraan?
- Hoe ga ik nu verder?
Als het ontwerp en de navigatie van je site geen duidelijk antwoord kunnen geven op deze vragen, moet je dus kijken of je tekst kunt gebruiken om ze uit te leggen. Het is belangrijk dat de antwoorden op deze vragen duidelijk zijn voor al je gebruikers, en niet alleen voor degenen die je site voor het eerst bezoeken.
Wat belangrijk is om te onthouden, is dat de helft van de bezoekers van een site geen moeite zal doen om het zelf uit te zoeken, en dat de andere helft daar misschien niet eens in slaagt.
Richt je bij het plannen vervolgens op je kernpubliek. Vergeet niet dat je niet iedereen zult kunnen bereiken, dus zorg ervoor dat de teksten die je maakt de belangrijkste bezoekers van je site rechtstreeks aanspreekt. Besteed dus tijd aan het uitleggen wat de site vooral voor hen kan doen. Wil je het effectiever maken, gebruik dan geen woorden die alleen worden bekeken door mensen die je niet nodig hebt.
Richt je je echter op meerdere soorten bezoekers van je site, zorg er dan voor dat je ze naar verschillende pagina’s kunt leiden. Wat je moet onthouden is dat een bezoeker ergens anders heen zal gaan als hij niet het gevoel heeft dat jouw site hem in het bijzonder iets waardevols te bieden heeft.
Dus als je ze van feiten voorziet, laat de feiten dan voor zich spreken. Het is belangrijk dat je je beschrijvingen dwingend maakt, maar niet overdreven. Veel bezoekers van sites zullen een site overslaan als ze het gevoel hebben dat die te veel hype bevat (bedenk wel dat enige hype vrijwel zeker nodig is om je bezoeker te prikkelen).
De planningsfase
Het is essentieel dat je tijdens de planningsfase van je copywriting voor het web begrijpt wat je precies hoopt te bereiken.
Je hebt al vastgesteld dat je de directe verkoop wilt verhogen, een nieuwsbrief emaillijst wilt opbouwen, informatie wilt verspreiden en technische ondersteuning wilt bieden. Maar om dit te bereiken moet je ervoor zorgen dat je webteksten je kunnen helpen deze doelen te bereiken.
Het is belangrijk om te bepalen wie je ideale klant is en wat hij echt wil. Zoek dan de woorden die deze mensen het meest effectief naar je site zullen brengen.
Het is ook belangrijk te bedenken dat het zonder een gedetailleerd plan onmogelijk wordt om te weten op wie je je richt. Zonder een doel zal je waarschijnlijk die mensen missen die bereid en enthousiast zijn om voor jouw hulp en expertise te betalen.
Bij het plannen van je webteksten is het dus belangrijk te weten dat je doelgroep doorgaans slimmer en beter geïnformeerd is dan de typische bezoeker van een site.
Nu je begonnen bent met plannen, moet je gaan kijken op wie je je moet richten.
Targeting
Targeting wordt gebruikt om uit te zoeken welke klanten problemen zullen hebben die ze kunnen oplossen door jouw specifieke product te gebruiken. Het is daarom van vitaal belang dat je een expert wordt met betrekking tot elk voordeel dat je product biedt. Als je dan eenmaal in staat bent om te bepalen op wie je je moet richten, kun je beginnen met hen te zoeken. Begin dus met het opbouwen van een profiel van de mensen die het meest zullen profiteren van jouw hulp. Weet je eenmaal wie dat zijn, begin dan met het herhaaldelijk gebruiken van sterke webteksten, en de meest magnetische van de voordelen die je product kan bieden als lokaas.
Eindelijk heb je je doelgroep gevonden, en nu moet je een strategie ontwikkelen voor het schrijven van je webteksten. Om dit te doen kun je het beste het volgende doen:
- Schrijf in het eerste deel over wat de klant precies wil.
- De toon is hoe je schrijven klinkt voor degenen op wie je je richt.
- Bij de uitvoering van je teksten is het belangrijk dat je je idee op een gemakkelijke manier aan hen kunt presenteren.
Het belangrijkste is dat je aan alle drie deze dingen in gelijke mate denkt, en geen van de drie de andere laat overschaduwen.
0 reacties