Zet de stap naar zichtbaarheid in Bing: De ultieme gids!

Gepubliceerd op 16 feb, 2023
Met de komst van ChatGPT en haar chatbot in de zoekmachine van Bing, verwachten experts dat steeds meer mensen voor Bing zullen kiezen als hun primaire zoekmachine. Google zal niet langer de dominante zoekmachine zijn, wat betekent dat het voor website-eigenaren belangrijk is om zichtbaar te zijn in Bing. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt in Bing? In dit artikel bespreken we de gebruikelijke tips en sluiten we af met een supertip.

ChatGPT & Bing

SEO-specialisten maken zich ernstige zorgen. De komst van AI-technologie in zoekmachines kan mogelijk leiden tot minder websitebezoekers. ChatGPT wordt geïntegreerd in Bing, terwijl aartsrivaal Google met Bard komt als tegengeluid.

De effecten van deze chatbots zijn nog onduidelijk. De verwachtingen lopen uiteen. Sommige experts verwachten een aanzienlijk aantal bezoekers voor hun websites te verliezen, terwijl andere experts denken dat het meevalt. Hoe dan ook, het is verstandig om je als eigenaar van digitaal vastgoed voor te bereiden op wat er mogelijk gaat komen. Bing zou een groter marktaandeel kunnen krijgen, en daar kun je in ieder geval op anticiperen.

Online zichtbaarheid vergroten in Bing (en andere zoekmachines)

De gebruikelijke tips ken je als expert mogelijk al, maar we gaan ze toch kort met je doorlopen. Te beginnen met het bieden van relevante, goed teksten.

Bied relevantie

Teksten blijven belangrijk voor websites. Lukt het jou om de lezer te verleiden om terug te keren naar jouw website vanwege de hoge kwaliteit informatie? Dan zit je goed. Zoekmachines, waaronder Bing, zullen dit belonen. Jouw website kan mogelijk als referentie worden opgegeven bij de resultaten van de chatbot. De verwachting is dat Bing website-eigenaren tegemoet zal komen met een referentie, terwijl Google, verwacht men althans, dit niet zal doen.

Informatieve teksten vs. commerciële teksten

De verwachting is dat eigenaren van informatieve websites de grootste uitdagingen zullen krijgen, omdat bots redelijk goed in staat zijn om zowel eenvoudige als complexe vragen te beantwoorden. Als website-eigenaar zul je je meer moeten richten op commerciële termen die tot een transactie leiden. Naast informatieve teksten, is het dus belangrijk om ook commerciële teksten te plaatsen die bezoekers overhalen tot een aankoop.

De informatieve teksten dienen in dit geval als aanvulling op de website. Door goed interne links te creëren naar verkoop pagina’s, zorg je voor “linkjuice” naar de juiste pagina’s. Dit is belangrijk om op in te zetten, omdat interne links een grote rol spelen.

Technische aspecten van een website

De laadsnelheid van een website wordt vaak over het hoofd gezien door veel website-eigenaren. Terwijl bezoekers tegenwoordig snel afhaken als een website niet snel laadt. Zorg ervoor dat de technische aspecten van de website in orde zijn. Vermijd overbodige elementen op je website, zoals mooie sliders, hoe aantrekkelijk ze ook zijn. Dit vergt veel rekenkracht en dat is juist wat je wilt voorkomen. Zowel Bing als andere zoekmachines zullen je hiervoor afstraffen.

Gebruiksvriendelijk

Een technisch goed functionerende website is van groot belang, maar een duidelijke en gebruiksvriendelijke website is misschien wel net zo belangrijk. Bezoekers moeten begrijpen wat ze op een website kunnen verwachten. Daarom is het belangrijk om elementen zoals een contactformulier en een winkelwagen op een duidelijk vindbare plaats te plaatsen. Hierbij kun je afkijken bij grote en gerenommeerde websites, die vaak experts in dienst hebben die de juiste website indeling uitgebreid hebben getest.

Bouw aan je naamsbekendheid

Als je de technische kant van je website in orde hebt, is het tijd om te werken aan je branding. Bouw aan je merk, zodat mensen je altijd weten te vinden. Je wilt directe bezoekers naar je website trekken, en niet alleen afhankelijk zijn van Bing, maar ook zichtbaar zijn via andere kanalen zoals Facebook en YouTube. Maak gebruik van deze kanalen om verkeer naar je website te leiden en de cirkel is rond.

Super tip: voeg jouw website toe aan Bing Webmaster Tools

De belangrijkste stap om jouw website beter vindbaar te maken in Bing is het toevoegen van jouw website aan de Bing Webmaster Tool. Dit is een gebruiksvriendelijke tool vergelijkbaar met die van Google en stelt Bing in staat om jouw website te indexeren. Je kunt eenvoudig jouw sitemaps toevoegen via de tool, zodat de crawlers van Bing jouw website kunnen vinden. Je kunt informatie uit de Google Webmaster Tool halen om jouw website aan de Bing Webmaster Tool toe te voegen, of dit handmatig doen.

Met de Bing Webmaster Tool kun je ook inzicht krijgen in het bezoekersgedrag van jouw websitebezoekers en hierop inspelen. Mogelijk maakt Bing ook bekend welke van deze bezoekers afkomstig zijn uit de kliks op referenties die worden weergegeven bij de chatbot. Dit zou een erg waardevolle toevoeging zijn.

Tot slot

De integratie van ChatGPT en de chatbot van Bing in de zoekmachine, verandert de online zoekwereld en het vinden van websites. Experts verwachten dat Bing een groter marktaandeel gaat krijgen, waardoor website eigenaren zich bewust moeten zijn van de veranderingen. Zij moeten zorgen voor relevante, unieke en goede teksten, en inzetten op commerciële termen die tot een transactie leiden. Het is belangrijk om de laadsnelheid van de website te verbeteren en gebruiksvriendelijkheid te garanderen. Het toevoegen van jouw website aan Bing Webmaster Tools,  zorgt voor de kers op de kaart.

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *