Hoe vind je effectieve zoekwoorden?

Gepubliceerd op 29 sep, 2022

Zoekmachines zijn het belangrijkste instrument op het web om nieuwe klanten naar een site te brengen. Veel mensen die nog nooit van je site hebben gehoord zullen een zoekmachine gebruiken om te vinden wat ze zoeken, bij jou of bij iemand anders. Maar helaas is een zoekmachine niet paranormaal begaafd en ook niet erg intuïtief. Ze zullen niet kunnen vinden wat mensen eigenlijk zoeken, maar eerder wat ze vragen.

Maar hoe weet je nu precies wat mensen zoeken? Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je de concurrentie voor kunt zijn wat betreft de zoekgewoonten van mensen. Er bestaan veel effectieve programma’s.

De beste tijd om op trefwoorden of sleutelzinnen te zoeken is wanneer je je site voor het eerst bouwt. Dit betekent dan dat je later je teksten niet hoeft te herschrijven. Maar eigenlijk kan het op elk moment. Het is belangrijk te onthouden dat als jij niet onderzoekt wat je klanten willen, je concurrentie dat wel doet.

Houd het kort en krachtig

Je probeert je bezoekers naar je site te houden en ze terug te laten komen. Bij het schrijven van teksten voor het web moet je met een aantal punten rekening houden.

Houd je tekst kort en eenvoudig

Wat je moet onthouden is dat, tenzij een bezoeker naar een bepaalde pagina op een site is geleid, hij meestal maar 1 of 2 regels tekst zal lezen. Dus hoe langer je tekst is, hoe kleiner de kans dat ze hem willen lezen. Voeg dus, als je kunt, geen lange tekst toe aan pagina’s waar bezoekers die niet verwachten.

Houd je kopij ook eenvoudig. Dit is net zo belangrijk als hoe lang hij is. Het is belangrijk dat je bezoekers bij de eerste lezing kunnen begrijpen wat er staat. Ze willen geen tijd hoeven te besteden aan het overdenken van wat je geschreven hebt.

In de meeste gevallen moet je in staat zijn om één kerngedachte effectief over te brengen in slechts één of twee regels. Als je meer schrijft, verpest je waarschijnlijk de kans dat het eerste idee dat je geeft tot hen doordringt.

Als je verwacht dat je bezoekers ergens meer over willen weten, zullen ze op zoek gaan naar de pagina met meer tekst. Geef ze dus een link naar een andere pagina van je site waar ze de informatie kunnen krijgen die ze nodig hebben.

Wat als je toch lange teksten moet schrijven?

Als je wat langere teksten moet opnemen, organiseer die dan. Zelfs als je bezoekers een pagina met veel tekst verwachten, zijn ze misschien niet bereid die te lezen. Dus om ze te helpen, verdeel je verschillende ideeën in aparte paragrafen. Geef ze nuttige kopjes, subkopjes en opsommingen. Dit is een goede manier om hen doelbewust de belangrijkste ideeën voor te leggen.

Je kunt er het beste van uitgaan dat niet alle bezoekers van je site langere stukken in hun geheel zullen lezen. Schrijf dus kopij waar ze doorheen kunnen bladeren en laat ze de delen lezen waarin ze alleen geïnteresseerd zijn.

Hoewel langere teksten niet zo direct hoeft te zijn als korte teksten , moet hij toch gemakkelijk te lezen zijn. Je zult merken dat bezoekers van je site die moeite hebben om te begrijpen wat er geschreven is, zullen stoppen met lezen.

Maak je teksten levendig

Houd je teksten helder en schrijf levendig. Probeer te schrijven op een lichte, bescheiden toon. Als wat je geschreven hebt saai of overheersend is, zal dat de lezer beïnvloeden, en zal wat je probeert over te brengen niet tot hem doordringen.

Gebruik dus een consistente stem in je teksten. Door dit te doen zullen bezoekers het sneller herkennen en er zo vertrouwd mee raken. Hoe vertrouwder een site of onderwerp voor hen is, hoe effectiever het zal zijn.

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *