De komst van AI tekst generators en chatbots: wat betekent dit voor SEO?

Gepubliceerd op 9 feb, 2023

De wereld van SEO is nooit saai. Regelmatig zorgen nieuwe Google updates voor ophef onder SEO-experts. Echter, de revolutionaire verandering die op dit moment plaatsvindt is de komst van AI-tekst generatoren en de implementatie van chatbots in zoekmachines. Wat betekent dit voor SEO? Teksplaza deelt graag haar ideeën hierover.

Voordelen van AI-tekst generatoren en chatbots (in zoekmachines)

AI-bots worden als enorm nuttig beschouwd. Ze maken het voor veel mensen mogelijk om taken binnen een beperkte tijd uit te voeren, zoals het schrijven van simpele teksten, het maken van nieuwsbrieven en het geven van inspiratie voor het schrijven van blogs.

Niet alleen schrijvers profiteren van de komst van AI-bots zoals ChatGPT. Ook webdesigners en aspirant-webdesigners zullen het gemakkelijker hebben. De voordelen zijn legio en dat is niet onopgemerkt gebleven. Binnen enkele dagen gebruikte al een miljoen mensen het platform van ChatGPT en op het moment van schrijven maken al meer dan 100 miljoen mensen gebruik van de vele mogelijkheden van ChatGPT.

Nadelen van AI technologie

De mogelijkheden zijn zo talrijk dat er al boeken mee gevuld (en door een AI-tekst generator laten schrijven) kunnen worden. Maar er zijn ook bezwaren. Waar vooral tekstschrijvers en webdesigners zich zorgen maken over hun toekomst, beseffen nu ook SEO-experts dat hun baan op de tocht kan staan.

Er wordt verwacht dat het internet binnenkort drastisch zal veranderen. Bing zal ChatGPT integreren in haar zoekmachine en Google heeft aangekondigd Bard in te willen zetten. Zoekmachines worden steeds meer een persoonlijke assistent, met functies boven de zoekresultaten en advertenties.

Google verwacht geen referenties aan te bieden in de uitkomst van de chatbot, terwijl Bing dit wel doet met haar ChatGPT. Google heeft altijd de neiging om bezoekers binnen de zoekresultaten te houden door vragen te beantwoorden, zonder dat ze hoeven te klikken. Dit is goed voor Google, maar minder voor mensen met een website.

Minder website bezoekers

Je kunt je voorstellen dat de integratie van een chatbot boven de zoekresultaten zal leiden tot minder websitebezoekers, vooral als de antwoorden van de bot adequaat zijn. In het geval dat dit niet het geval is, zullen gebruikers verder zoeken en uiteindelijk terugkeren naar traditioneel zoeken. Chatbots zullen zich blijven ontwikkelen in de loop der jaren, waardoor het waarschijnlijk is dat websites overbodig worden. Websites zoals Bol.com en Amazon zullen waarschijnlijk minder impact ondervinden, evenals andere webshops. Informatieve websites zullen echter de grootste klappen krijgen, omdat vragen al beantwoord zullen worden door chatbots en deze websites daardoor overbodig worden.

Ga voor naamsbekendheid

SEO-specialisten realiseren zich dat hun toekomst onzeker is en sommigen zoeken al een andere baan, terwijl anderen afwachten en denken dat er altijd een oplossing zal zijn. Het is verstandig om niet te vertrouwen op één enkel kanaal en je te richten op meerdere platformen, zoals Facebook, YouTube en andere kanalen, om je naamsbekendheid te vergroten en een merk te worden waar mensen direct kunnen vinden. Bedrijven kunnen hieraan werken, maar het vergt flinke inspanningen. Een andere optie is om website content achter een login te plaatsen, eventueel tegen betaling. Dit zal de bezoekers aansporen om een account aan te maken en hen het idee geven dat ze via jou waardevolle en unieke informatie kunnen vinden.

Sommige partijen zijn hier al mee bezig en willen hun bezoekers stimuleren om een account aan te maken. Zij willen hen het idee geven dat ze via hen waardevolle en unieke informatie kunnen vinden, die ze niet via een chatbot kunnen opvragen. Dit komt mogelijk omdat websites Chatbots tegenhouden om de informatie op te halen. Bijvoorbeeld, Tiktok heeft al besloten om Bing geen toegang meer te geven, omdat ze de toekomst al zien aankomen.

Afstappen van non-branded zoektermen

Voor SEO-specialisten is het een uitdaging om verder te denken dan alleen in te zetten op non-branded zoektermen. Ze moeten streven naar merkbekendheid, door bijvoorbeeld een YouTube-kanaal starten en zorgen voor zichtbaarheid. Ze moeten een website ontwerpen met toegevoegde waarde, waar mensen rechtstreeks naartoe willen gaan. Tekstplaza.nl verwacht dat ouderwetse fora weer terugkomen, omdat de interactie daar een website uniek maakt.

Denk creatief over de toekomst en blijf op de hoogte van nieuws over zoekmachines en AI. Dit zal je een voorsprong geven en je misschien inspireren om een alternatieve weg te bewandelen.

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *